5.1.1 Prioriteitenplan
Bijlage: prioriteiten 2020 – 2021 - 1
Bijlage: prioriteiten 2020 – 2021 - 2
Bijlage: prioriteiten 2020 – 2021 - 3
Bijlage: prioriteiten en accenten 2021 – 2022
Bijlage : Prioriteitenplan 2020 – 2027
5.1.2 Nascholingsplan
Bijlage: “Professionaliseringsplan 2022 – 2023
Bijlage: “Professionaliseringsplan 2023 – 2024
Bijlage: “Professionaliseringsplan 2024 – 2025
5.1.3 Schoolzelfevaluatie
.5.1.3.1 Enquête voor ouders
· Tijdens de 2e trimester (2017 – 2018) maakten we een enquête op via www.enquetemaken.be
· Deze enquête bevatte vragen die gebaseerd zijn op een lijst uit “Klasse”.
Bijlage: enquête voor ouders 2020
Bijlage: Open Luikje resultaten enquête 2022
Bijlage: Open Luikje resultaten enquête 2024
5.1.3.2 Enquête voor kinderen
Tijdens de 3e trimester (2017 – 2018) maakten we opnieuw een enquête via www.enquetemaken.be
Deze enquête is gebaseerd op de “Vragenlijst bao ‘Onderzoek het welbevinden van jouw leerlingen’” van de onderwijsinspectie.
Bijlage: enquête voor kinderen 2020
Bijlage: Verslag HIKIBE enquête 2022
Bijlage: enquête 2023 – 2024 “wat vinden de kinderen” = nieuwe bijlage!
5.1.3.3 Enquête leerkrachten
In schooljaar 2018 – 2019 zijn we volop bezig met onze school en het nieuwe leerplan ZILL te implementeren.
Omdat we het ook zeer belangrijk vinden dat leerkrachten zich goed voelen, stelden we een enquête op.
De resultaten vind je in bijlage: analyse enquête “Goed-gevoel-school”.
Hier gaan we dan mee aan de slag!
Bijlage: resultaten enquête voor leerkrachten 2021
Naar aanleiding van de laatste enquête stelden we een document op “10 geboden om ons goed te voelen”.
5.1.4 Doorlichtingsverslag inspectie
Het laatste doorlichtingsverslag dateert van april 2009.
Dit verslag was overwegend zeer positief. Er werden wel enkele relevante aspecten die de school kan verbeteren:
Wat is het Referentiekader OnderwijsKwaliteit?
Op 5 februari 2015 gaf Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits aan de onderwijsinspectie de opdracht om met belanghebbenden een Referentiekader voor OnderwijsKwaliteit (ROK) uit te werken. Bij de uitwerking van het referentiekader vraagt de minister om vertegenwoordigers te betrekken van onderwijskoepels en het GO!, begeleidingsdiensten, vakbonden, leraren en andere onderwijspartners.
Het referentiekader beoogt de kwaliteitsverwachtingen duidelijker te maken. Daarbij zal de interne kwaliteitszorg van de school een meer centrale rol krijgen in het toezicht door de onderwijsinspectie. Het dient ook de professionele dialoog tussen de betrokkenen te bevorderen.
Een stuurgroep stuurt de ontwikkeling van het ROK aan. De onderwijsinspectie neemt daarbij de coördinerende rol op zich.
In de stuurgroep zitten afgevaardigden van het onderwijskabinet, de onderwijsinspectie, de onderwijskoepels, het GO! en de begeleidingsdiensten. Het is de bedoeling zoveel mogelijk partners te bevragen zodat het referentiekader een breed draagvlak heeft.
Krijtlijnen referentiekader
De ontwikkeling van het ROK past binnen de visie van de Vlaamse Regering op kwaliteitszorg en kwaliteitsbewaking. Aan de hand van die visie bepaalde de stuurgroep doelstellingen en kwaliteitsvereisten voor het referentiekader. Zo geeft de stuurgroep richting aan de concrete uitwerking van de minimale gemeenschappelijke kwaliteitsverwachtingen voor goed onderwijs.
Bij het begin van de ontwikkelingsfase gaf de stuurgroep een eerste inhoudelijke aanzet met 4 belangrijke richtvragen. De stuurgroep en de onderwijsinspectie namen die vragen mee in het literatuuronderzoek, in de bevragingen en in de gesprekken met de onderwijspartners.
Wat zijn de doelstellingen, de kwaliteitsvereisten en de richtvragen? Lees het in de uitgangspunten:
Van ROK naar Inspectie 2.0
Inspectie 2.0 is een term die verwijst naar een nieuwe manier van doorlichten die start op 1 september 2017. De ontwikkeling van Inspectie 2.0 bouwt verder op het ROK. Zodra daarover meer informatie beschikbaar is, vind je die op de site van de onderwijsinspectie: http://www.onderwijsinspectie.be/
Bijlage : verslag proefdoorlichting 2018
Bijlage : doorlichtingsverslag 2022
Het betreft hier de coaching vanuit de directie. Daarnaast hebben we ook de aanvangsbegeleiding voor de nieuwe leerkrachten. (zie 5.2.4)
5.2.1 Evaluatiecyclus
Sinds het schooljaar 2017 – 2018 werd er een cyclus uitgewerkt waarbij we de leerkrachten proberen te ‘coachen’. Een volledige cyclus liep over 4 schooljaren:
1) verwachtingsgesprek
2) klasbezoek + functioneringsgesprek
3) opvolging functionering o.b.v. een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)
4) evaluatiegesprek
Naar aanleiding van de nieuwe wetgeving omtrent ‘evaluatie van leerkrachten’ wordt deze cyclus aangepast.
Deze cyclus wordt verkort tot 3 schooljaren. Daarbij wordt het evaluatiegesprek enkel aangeboden (met bijbehorend evaluatieverslag) bij tekortkomingen.
De nieuwe cyclus ziet er als volgt uit:
1) verwachtingsgesprek obv van gepersonaliseerde functiebeschrijving
2) klasbezoek + functioneringsgesprek
3) opvolging functionering o.b.v. een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)
“Extra” klasbezoeken en functioneringsgesprekken kunnen ook sporadisch gebeuren, naar aanleiding van de opvolging of op vraag van het personeelslid.
5.2.2 Evaluatoren
In eerste instantie wordt het onderwijzend personeel geëvalueerd door de “eerste evaluator”. In onze school is dit de directie.
In tweede instantie (vb. wanneer er discussie is omtrent de gevolgde procedure of iets dergelijks) kan de aanwezigheid van de tweede evaluator ingeroepen worden. Dit is de voorzitter van onze schoolraad.
5.2.3. Functiebeschrijvingen
De basis voor het evalueren is de functiebeschrijving. Deze functiebeschrijvingen bestaan voor verschillende ambten: kleuteronderwijzer, kinderverzorging, onderwijzer, leermeester lichamelijke opvoeding, ICT coördinator, zorgcoördinator, administratief medewerker en directeur.
Zie formulieren: Deze functiebeschrijvingen worden door de directie aangevuld met persoonlijke verantwoordelijkheden en opgesteld per personeelslid.
5.2.4 Begeleiding beginnende leerkrachten (“aanvangsbegeleiding”):
• Beginnende leerkrachten worden éxtra opgevolgd binnen de school. We betrachten daarbij regelmatig een bespreking over het functioneren op school te voorzien.
• De directeur stelt de leerkracht in kennis van de schoolspecifieke werking en visieteksten die in de school afgesproken zijn. Dit komt een eerste keer aan bod bij het kennismakingsgesprek op school. Men ontvangt dan een ‘brochure’ voor nieuwe leerkrachten. (zie ‘personeel’; “nieuwe leerkrachten”)
• Beginnende leerkrachten worden gestimuleerd om deel te nemen aan de vergaderingen, georganiseerd door de mentor
• Als kleine groep dragen we zorg voor elkaar en hebben oog voor de nieuwe en beginnende leerkrachten
• Ook vanuit de scholengemeenschap worden er “sessies voor beginnende leerkrachten” georganiseerd.
> Sinds schooljaar 2019 – 2020 worden er uren gegenereerd voor “aanvangsbegeleiding”. Dit wordt in dat schooljaar verder uitgewerkt i.s.m. de scholengemeenschap. Onze aanvangsbegeleider heeft een volledig jaarplan voor het opvolgen van nieuwe leerkrachten.
5.2.5 Functiebeschrijvingen
5.3.1 Informatiedoorstroming
Info naar leerkrachten toe gebeurt via:
We zijn momenteel druk bezig met het maken van een website voor leerkrachten waar alle informatie zal te vinden zijn. In de overgangsperiode zullen zowel de website als de andere communicatiekanalen gebruikt worden.
Onze uitgebreide afspraken i.v.m. vindt u in volgende bijlage: “Communicatiebeleid voor leerkrachten”
5.3.2 Vergaderingen
5.3.3 Samenwerking duopartners
-een kind dat onpasselijk werd…
-een kind dat een geneesmiddel moet innemen…
-een heftige ruzie tussen twee kinderen…
-een verjaardag…
zodat beiden volledig op de hoogte zijn en kunnen inspelen op het schoolse gebeuren, de kinderen en/of de ouders.
-de voorgeschreven pedagogische vergaderingen…
-de personeelsvergaderingen…
-de georganiseerde oudercontacten…
5.3.4 werkgroepen
De werkgroepen die gedurende het schooljaar actief zullen zijn worden grotendeels samengesteld tijdens de eerste personeelsvergadering van augustus. Zij nemen zelf de verantwoordelijkheid om de op zich genomen taak tijdig uit te werken en af te ronden. De directie wordt regelmatig schriftelijk en/of mondeling op de hoogte gehouden om eventueel de nodige ondersteuning te kunnen bieden.
In schooljaar 2019 – 2020 starten met een nieuwe werking voor de werkgroepen.
De jaarverslagen en de nieuwe afspraken vindt u terug in het verslag van de personeelsvergadering van september (10/09/’19).
Bijlage: werkgroepen 2022 – 2023
Bijlage: werkgroepen 2023 – 2024
Bijlage: werkgroepen 2024 – 2025 à nieuwe bijlagen!
5.3.5. Kernteam
Er is een wekelijkse vergadering (2 lesuren) van het kernteam. Dit team zorgt voor de opvolging van de prioriteiten (zie ook 5.1.1).
De prioriteiten worden altijd opgestart vanuit een sterkte – zwakte – analyse.
Zo werden er de laatste jaren enkele vakken uitgebreid aangepakt (cfr. 2.2.1.4 + 2.2.4.2) :
Voorts worden er in het kernteam ook andere schoolse zaken besproken, bijvoorbeeld: het jaarthema / zorg / …
Vanwege de komst van ZILL die ons volgend jaar druk zal bezighouden, hopen we de borging van beide zaken (muzische en taal) in orde te krijgen tijdens dit schooljaar.
Bijlage: successen en realisaties 2021 – 2022
Bijlage: successen en realisaties 2022 – 2023
Bijlage: successen en realisaties 2023 – 2024
Vanaf 2019 – 2020 wordt het logboek aangepast in Office 365 waardoor iedereen transparant kan volgen wat er gebeurt in het kernteam.
5.4.1 Organen scholengemeenschap
CASS-vergadering (comité afvaardiging schoolbesturen): de afgevaardigden van de verschillende inrichtende machten uit onze scholengemeenschap komen regelmatig samen met de directies om de nodige afspraken te maken en te zorgen voor een goede informatiedoorstroming.
Op niveau van de scholengemeenschap is ook een reaffectatiecommissie opgericht die alle wettelijke verplichtingen m.b.t. reaffectatie van personeelsleden opvolgt.
5.4.2 Externe informatiedoorstroming
Dit gebeurt via:
NIEUW 2016 - 2017
Vanwege de nieuwe privacywetgeving stelden we als school een “privacyverklaring” op. (zie bijlage)
Ondertussen werd er ook een ‘toestemmingsformulier’ ingevuld door de ouders. (zie bijlage)
We maakten een overzicht van de kinderen die niet mogen weergegeven worden met foto’s! (zie bijlage)
5.4.3 Oudercontacten
5.4.3.1 Kleuterschool:
5.4.3.2 Lagere school
5.4.3.3. Hulpcheques
In de maand augustus organiseren we een eerste oudercontact.
Dit is een klassikaal oudercontact waarbij er eerst een algemeen deel is met alle ouders samen.
Hier gaat het over de accenten die bij het nieuwe schooljaar belangrijk zijn om te melden.
Ook nieuwe wetgeving(en) en uitleg over schoolse activiteiten in het schooljaar komen aan bod.
Dan gaan de ouders naar de (nieuwe) klas van hun kind alwaar uitleg gegeven wordt over de klaswerking e.d.
De ouders vullen dan jaarlijks, vrijblijvend, een hulpcheque in.
Op deze hulpcheques staat wanneer en voor wat ze altijd paraat staan om op school met iets te komen helpen e.d.
5.5.1 CLB
- Wie is wie-bereikbaarheid-informatieuitwisseling-samenwerkingsverbonden.
- Afspraken op schoolniveau
- Afspraken op groepsniveau
- Evaluatie van de werking
5.5.2 Pedagogische begeleiding
De pedagogische begeleider vanuit de Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst (DPB) voor onze school is Kristof Dupondt.
5.6.1 Vervangingen
Sinds het schooljaar 2018 – 2019 kunnen gebruik maken van Kim Van Hoeck. Zij neemt binnen het “lerarenplatform” de taak op zich om vervangingen te doen.
Kim wordt in 2019 – 2020 vervangen door Lieselotte De Bie.
Lieselotte wordt in 2020 – 2021 vervangen door Sarah Van Hemelrijck (KS) en Nina Van den Broeck (LS).
De procedure om dit organisatorisch rond te krijgen, staat beschreven in volgende bijlage: “EHBA 22-23” (Eerste Hulp Bij Afwezigheden).
5.6.2 Toezicht
5.6.2.1. Toezicht tijdens de speeltijden
5.6.2.3 Toezicht tijdens de lesuren –op de speelplaats
5.7.1 Gezondheidsmaatregelen
Bijlage: gezondheidsbeleid
Zie ook verslag WG ‘gezondheid en EHBO’(zie ook 5.7.3)
Voeding:
· Op woensdag is er altijd ‘fruitdag’.
· Snoep is verboden op school.
Beweging:
· Los van de lessen bewegingsopvoeding en zwemmen, wordt er gestreefd om regelmatig te bewegen in de klas. Daarvoor hadden we een uiteenzetting van SVS met een vorming omtrent ‘bewegingstussendoortjes’ gevolgd.
Zie bijlage: “SVS Bewegingstussendoortjes”
5.7.2 Preventiebeleid
Het schoolbestuur, de directeur en het personeelsteam hebben in de beleidsverklaring zich geëngageerd om een actief welzijnsbeleid te willen voeren conform de wettelijke bepalingen en geïnspireerd op ons schooleigen opvoedingsproject en schooleigen werksituatie.
Daartoe werd er binnen de scholengemeenschap een interne preventieadviseur aangesteld in de persoon van Gert Leus. Deze is verantwoordelijk voor gehele scholengemeenschap HOPSASA. Samen met de directie, de externe preventiedienst, de vertegenwoordiger van het personeel, de vertegenwoordiger(s) van de interne bedrijfsgeneeskundige dienst en eventuele externen voeren zijn een gestructureerd overleg.
Binnen de school is een interne preventieadviseur aangesteld die, rekening houdend met de wettelijke bepalingen, de nodige vorming en opleiding gevolgd heeft.
In overleg tussen de externe preventieadviseur, de interne preventieadviseur en de directie van de school proberen we vorm te geven aan een actief welzijnsbeleid op school en dit in nauwe samenwerking met heel het team.
We geven concreet vorm aan het welzijnsbeleid op school door via gestructureerd overleg met alle betrokkenen te komen tot een globaal preventieplan en jaaractieplannen die op een systematische wijze gerealiseerd worden.
Maandelijks is er een overleg tussen de preventieadviseur en de CODI. Bij aanwezigheid op de school is er overleg tussen de preventieadviseur en de directeur.
Het doorstromen van informatie, het ondersteunen van mekaars werking, het kiezen van gemeenschappelijke aandachts- en werkpunten, … zijn aspecten die op deze wijze gestructureerd aan bod kunnen komen.
Sinds december 2021 maken wij als scholengemeenschap gebruik van het KMS Agora. De beheerssoftware voor preventieadviseurs in het onderwijs.
5.7.3 EHBO
Voor onze school fungeert Stefanie Vandevoorde als ‘nijverheidshelper’ die elk jaar een update krijgt van haar cursus ‘hulpverlener’. Zij is fulltime aanwezig en onze officieel opgeleide medisch verantwoordelijke.
Anderzijds verzorgen alle leerkrachten de kinderen. De directie en het secretariaat zorgen voor de aanvulling van de medische materialen.
Wanneer je een kind verzorgt vul je het verzorgingsschriftje aan.
Er draait ook een spoedgevallendienst op onze school met de kinderen van het zesde leerjaar die hiervoor een opleiding krijgen.
Dit is de initiatie, “Ai, ai, amai” van het Jeugd Rode Kruis en wordt begeleid door Frans De Smedt van het Rode Kruis van Opwijk.
5.7.4 Verzekering bij schoolongevallen
Schoolverzekering: Interdiocesaan Centrum - Guimardstraat 1. - 1040 Brussel
Alle kinderen zijn gratis verzekerd voor ongevallen die hen overkomen:
De schoolverzekering dekt:
Invullen van de ongevalsverklaring:
5.8.1 Onderhoud van lokalen
5.8.2 Gebruik van infrastructuur en media
Er werd een nieuw huishoudelijk reglement opgesteld voor multimedia dat men terugvindt in de “brochure media”. (zie 2.2.2.2)
5.8.3 Bestelling schoolmateriaal
Afspraken rond materiaal en bestellingen: