School als gemeenschap

5. Schoolwerking - School als gemeenschap

5.1 prioriteiten en nascholingen

5.1.1   Prioriteitenplan

  • Op basis van de sterkte-zwakte-analyse (intern of extern) wordt een prioriteitenplan opgesteld:
  • Intern: op basis van de lijst van de kwaliteitskenmerken uit het opvoedingsconcept voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen
  • Extern: door de onderwijsinspectie,
  • Het plan wordt opgemaakt voor het nieuwe schooljaar met de prioriteiten die gerealiseerd moeten worden.
  • De school beschikt ook over een plan op lange termijn waarbij aangegeven wordt welke aspecten prioritair, dringend of op termijn voor de school nog gerealiseerd dienen te worden.
  • Op het prioriteitenplan staan vermeld:
  • de afgesproken prioriteit voor heel de school/voor K.S. of L.S./ev. voor bepaalde graad met korte omschrijving
  • de eventueel daaraan gekoppelde nascholing (team- of individugericht) en de namen van de deelnemers aan deze nascholing
  • Bij het einde van een werkjaar wordt een stand van zaken opgemaakt in hoeverre de vooropgestelde prioriteiten uitgewerkt zijn, afgerond kunnen worden of eventueel bijgestuurd en uitgediept dienen te worden. Dit gebeurt in overleg met de betrokken leerkrachten en eventueel de pedagogische begeleider.
  • Het plan op langere termijn kan vanuit deze evaluatie bijgestuurd worden.

 

Bijlage: prioriteiten 2020 – 2021 - 1

Bijlage: prioriteiten 2020 – 2021 - 2

Bijlage: prioriteiten 2020 – 2021 - 3

Bijlage: prioriteiten en accenten 2021 – 2022

Bijlage : Prioriteitenplan 2020 – 2027

  

5.1.2   Nascholingsplan

  • Bij het einde van elk schooljaar wordt in overleg met het team een nascholingsplan opgesteld voor het nieuwe werkjaar.
  • We kiezen ervoor om het nascholingsplan zoveel mogelijk te laten aansluiten bij het prioriteitenplan van de school
  • Er wordt geopteerd voor teamgerichte nascholing aansluitend bij de prioriteit(en) uit het prioriteitenplan voor KS / LS./ KS én LS. / ev. leerkrachten met specifieke taak op school.
  • Om een prioriteit binnen de school uit te werken en vorm te geven worden  er bij voorkeur het jaar voordien de individugerichte nascholing gevolgd worden die  aansluiten bij de gekozen prioriteit

Bijlage: “Professionaliseringsplan 2022 – 2023

Bijlage: “Professionaliseringsplan 2023 – 2024

Bijlage: “Professionaliseringsplan 2024 – 2025


5.1.3   Schoolzelfevaluatie

  • We willen werk maken van schoolzelfevaluatie: intern op basis van de kwaliteitskenmerken, gebaseerd op de vijf basisopdrachten voor een katholieke basisschool (zie bijlage 1.1.b.: opvoedingsconcept Katholiek onderwijs in Vlaanderen).
  • De schoolzelfevaluatie kan gebeuren op klas- of schoolniveau met zelfevaluatie-instrumenten die intern aangemaakt worden of extern aangereikt aan de school. Vanuit de zelfevaluatie kunnen prioriteiten afgebakend worden op klas- of schoolniveau.
  • De prioriteiten die vanuit de schoolzelfevaluatie aangepakt worden zijn onderwerp van evaluatie bij het einde van een werkjaar om de cirkel van plan-uitvoering-evaluatie-bijsturing rond te maken en zo aan kwaliteitsverbetering systematisch te werken.


.5.1.3.1 Enquête voor ouders

·        Tijdens de 2e trimester (2017 – 2018)  maakten we een enquête op via www.enquetemaken.be

·        Deze enquête bevatte vragen die gebaseerd zijn op een lijst uit “Klasse”.                                                

Bijlage: enquête voor ouders 2020

Bijlage: Open Luikje resultaten enquête 2022

Bijlage: Open Luikje resultaten enquête 2024

 

5.1.3.2 Enquête voor kinderen

Tijdens de 3e trimester (2017 – 2018) maakten we opnieuw een enquête via www.enquetemaken.be

Deze enquête is gebaseerd op de “Vragenlijst bao ‘Onderzoek het welbevinden van jouw leerlingen’” van de onderwijsinspectie.

Bijlage: enquête voor kinderen 2020

Bijlage: Verslag HIKIBE enquête 2022

Bijlage: enquête 2023 – 2024 “wat vinden de kinderen” = nieuwe bijlage!

   

5.1.3.3 Enquête leerkrachten

In schooljaar 2018 – 2019 zijn we volop bezig met onze school en het nieuwe leerplan ZILL te implementeren.

Omdat we het ook zeer belangrijk vinden dat leerkrachten zich goed voelen, stelden we een enquête op.

De resultaten vind je in bijlage: analyse enquête “Goed-gevoel-school”.

Hier gaan we dan mee aan de slag!

Bijlage: resultaten enquête voor leerkrachten 2021

Naar aanleiding van de laatste enquête stelden we een document op “10 geboden om ons goed te voelen”.


5.1.4   Doorlichtingsverslag  inspectie

Het laatste doorlichtingsverslag dateert van april 2009.

Dit verslag was overwegend zeer positief. Er werden wel enkele relevante aspecten die de school kan verbeteren:

  • De gegevens van externe proeven over de schooljaren heen beter bijhouden, grondiger analyseren, interpreteren en er – zo nodig – verbeteracties aan koppelen.
  • De integratie van ICT in het didactisch proces en het klasgebeuren.
  • De evaluatie en rapportage van luister- en spreekvaardigheden voor het leergebied Frans.


Wat is het Referentiekader OnderwijsKwaliteit?

Op 5 februari 2015 gaf Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits aan de onderwijsinspectie de opdracht om met belanghebbenden een Referentiekader voor OnderwijsKwaliteit (ROK) uit te werken. Bij de uitwerking van het referentiekader vraagt de minister om vertegenwoordigers te betrekken van onderwijskoepels en het GO!, begeleidingsdiensten, vakbonden, leraren en andere onderwijspartners.

Het referentiekader beoogt de kwaliteitsverwachtingen duidelijker te maken. Daarbij zal de interne kwaliteitszorg van de school een meer centrale rol krijgen in het toezicht door de onderwijsinspectie. Het dient ook de professionele dialoog tussen de betrokkenen te bevorderen.

Een stuurgroep stuurt de ontwikkeling van het ROK aan. De onderwijsinspectie neemt daarbij de coördinerende rol op zich.

In de stuurgroep zitten afgevaardigden van het onderwijskabinet, de onderwijsinspectie, de onderwijskoepels, het GO! en de begeleidingsdiensten. Het is de bedoeling zoveel mogelijk partners te bevragen zodat het referentiekader een breed draagvlak heeft.

Krijtlijnen referentiekader

De ontwikkeling van het ROK past binnen de visie van de Vlaamse Regering op kwaliteitszorg en kwaliteitsbewaking. Aan de hand van die visie bepaalde de stuurgroep doelstellingen en kwaliteitsvereisten voor het referentiekader. Zo geeft de stuurgroep richting aan de concrete uitwerking van de minimale gemeenschappelijke kwaliteitsverwachtingen voor goed onderwijs.

Bij het begin van de ontwikkelingsfase gaf de stuurgroep een eerste inhoudelijke aanzet met 4 belangrijke richtvragen. De stuurgroep en de onderwijsinspectie namen die vragen mee in het literatuuronderzoek, in de bevragingen en in de gesprekken met de onderwijspartners.

Wat zijn de doelstellingen, de kwaliteitsvereisten en de richtvragen? Lees het in de uitgangspunten:

 

Van ROK naar Inspectie 2.0

Inspectie 2.0 is een term die verwijst naar een nieuwe manier van doorlichten die start op 1 september 2017. De ontwikkeling van Inspectie 2.0 bouwt verder op het ROK. Zodra daarover meer informatie beschikbaar is, vind je die op de site van de onderwijsinspectie: http://www.onderwijsinspectie.be/

Bijlage : verslag proefdoorlichting 2018

Bijlage : doorlichtingsverslag 2022

 

5.2 Coaching personeel


Het betreft hier de coaching vanuit de directie. Daarnaast hebben we ook de aanvangsbegeleiding voor de nieuwe leerkrachten. (zie 5.2.4)

 

5.2.1 Evaluatiecyclus

Sinds het schooljaar 2017 – 2018 werd er een cyclus uitgewerkt waarbij we de leerkrachten proberen te ‘coachen’. Een volledige cyclus liep over 4 schooljaren:

1)   verwachtingsgesprek

2)   klasbezoek + functioneringsgesprek

3)   opvolging functionering o.b.v. een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

4)   evaluatiegesprek

Naar aanleiding van de nieuwe wetgeving omtrent ‘evaluatie van leerkrachten’ wordt deze cyclus aangepast.

 

Deze cyclus wordt verkort tot 3 schooljaren. Daarbij wordt het evaluatiegesprek enkel aangeboden (met bijbehorend evaluatieverslag) bij tekortkomingen.

 

De nieuwe cyclus ziet er als volgt uit:

1)   verwachtingsgesprek obv van gepersonaliseerde functiebeschrijving

2)   klasbezoek + functioneringsgesprek

3)   opvolging functionering o.b.v. een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

 

“Extra” klasbezoeken en functioneringsgesprekken kunnen ook sporadisch gebeuren, naar aanleiding van de opvolging of op vraag van het personeelslid.

 Evaluaties 2022 – 2023

Evaluaties 2023 – 2024

Evaluaties 2024 – 2025


5.2.2 Evaluatoren

In eerste instantie wordt het onderwijzend personeel geëvalueerd door de “eerste evaluator”. In onze school is dit de directie.

In tweede instantie (vb. wanneer er discussie is omtrent de gevolgde procedure of iets dergelijks) kan de aanwezigheid van de tweede evaluator ingeroepen worden. Dit is de voorzitter van onze schoolraad.

 

5.2.3. Functiebeschrijvingen

De basis voor het evalueren is de functiebeschrijving. Deze functiebeschrijvingen bestaan voor verschillende ambten: kleuteronderwijzer, kinderverzorging, onderwijzer, leermeester lichamelijke opvoeding, ICT coördinator, zorgcoördinator, administratief medewerker en directeur.

Zie formulieren: Deze functiebeschrijvingen worden door de directie aangevuld met persoonlijke verantwoordelijkheden en opgesteld per personeelslid.  


5.2.4 Begeleiding beginnende leerkrachten (“aanvangsbegeleiding”):
• Beginnende leerkrachten worden éxtra opgevolgd binnen de school. We betrachten daarbij regelmatig een bespreking over het functioneren op school te voorzien.
• De directeur stelt de leerkracht in kennis van de schoolspecifieke werking en visieteksten die in de school afgesproken zijn. Dit komt een eerste keer aan bod bij het kennismakingsgesprek op school. Men ontvangt dan een ‘brochure’ voor nieuwe leerkrachten. (zie ‘personeel’; “nieuwe leerkrachten”)
• Beginnende leerkrachten worden gestimuleerd om deel te nemen aan de vergaderingen, georganiseerd door de mentor
• Als kleine groep dragen we zorg voor elkaar en hebben oog voor de nieuwe en beginnende leerkrachten
• Ook vanuit de scholengemeenschap worden er “sessies voor beginnende leerkrachten” georganiseerd.

 

> Sinds schooljaar 2019 – 2020 worden er uren gegenereerd voor “aanvangsbegeleiding”. Dit wordt in dat schooljaar verder uitgewerkt i.s.m. de scholengemeenschap. Onze aanvangsbegeleider heeft een volledig jaarplan voor het opvolgen van nieuwe leerkrachten.

 

5.2.5 Functiebeschrijvingen

 

5.3 Interne communicatie en samenwerking

5.3.1 Informatiedoorstroming

Info naar leerkrachten toe gebeurt via:

  • verslagen van de personeelsvergaderingen
  • leerkrachtenvakje in het leraarslokaal
  • personeelsnota’s
  • infobord in het leraarslokaal
  • mondelinge communicatie
  • website voor leerkrachten

We zijn momenteel druk bezig met het maken van een website voor leerkrachten waar alle informatie zal te vinden zijn. In de overgangsperiode zullen  zowel de website als  de andere communicatiekanalen gebruikt worden.

Onze uitgebreide afspraken i.v.m. vindt u in volgende bijlage: “Communicatiebeleid voor leerkrachten”

 

5.3.2  Vergaderingen

  • Vergaderingen voor de voltallige personeelsgroep vinden ongeveer 10 maal per jaar plaats.
  • Op  de eerste vergadering tijdens de laatste 14 dagen van augustus, worden de data tot december meegedeeld; in december voor de rest van het schooljaar
  • Er worden werkvergaderingen gepland voor het ganse team; op die vergaderingen komen items aan bod die voor het ganse team relevant zijn en de doorstroming en leerlijn bewaken
  • Daarnaast worden ook pedagogische vergaderingen gepland  met specifieke items voor kleuter- of lager onderwijs
  • Er is een beurtrol opgesteld voor deelname aan de vergaderingen van het oudercomité
  • De werkgroepen volgen de voor hen bestemde vergaderingen op (bv. AMIGO-werkgroep verkeer, parochie-werkgroep pastoraal……)

 

5.3.3 Samenwerking duopartners

  • Duopartners zijn beiden even verantwoordelijk voor het pedagogisch-didactisch en praktisch  optimaal functioneren van de klasgroep.
  • Een verantwoorde verdeling van de wekelijkse taken(activiteiten/lessen) wordt opgesteld door de duopartners.
  • Het is noodzakelijk dat elke duobaanpartner kennis heeft van het geheel van alle lessen en activiteiten. Daarom moet elke duopartner beschikken over een volledig klasboek (weekplanning) waarin alle lessen en activiteiten van de hele week vermeld staan, alsook de opgegeven taken en lessen.
  • Duopartners voorzien overlegmomenten in de school en maken onderling afspraken over opmaken van de lessen, contacten met ouders, nieuwe richtlijnen, evaluaties, …
  • Er wordt ook gecommuniceerd over praktische informatie, bijvoorbeeld:

-een kind dat onpasselijk werd…

-een kind dat een geneesmiddel moet innemen…

-een heftige ruzie tussen twee kinderen…

-een verjaardag…

   zodat beiden volledig op de hoogte zijn en kunnen inspelen op het  schoolse gebeuren, de kinderen en/of de ouders.

  • Ze moeten via allerhande documenten en materialen kunnen aantonen dat de activiteiten gezamenlijk werden gepland en geëvalueerd.
  • Elke duopartner woont bij:

-de voorgeschreven pedagogische vergaderingen…

-de personeelsvergaderingen…

-de georganiseerde oudercontacten…

 

 

5.3.4  werkgroepen

De werkgroepen die gedurende het schooljaar actief zullen zijn worden grotendeels samengesteld tijdens de eerste personeelsvergadering van augustus. Zij nemen zelf de verantwoordelijkheid  om de op zich genomen taak tijdig uit te werken en af te ronden. De directie wordt regelmatig schriftelijk en/of mondeling op de hoogte gehouden om eventueel de nodige ondersteuning te kunnen bieden.

In schooljaar 2019 – 2020 starten met een nieuwe werking voor de werkgroepen.

De jaarverslagen en de nieuwe afspraken vindt u terug in het verslag van de personeelsvergadering van september (10/09/’19).

Bijlage: werkgroepen 2022 – 2023

Bijlage: werkgroepen 2023 – 2024

Bijlage: werkgroepen 2024 – 2025 à nieuwe bijlagen!


 

5.3.5. Kernteam

Er is een wekelijkse vergadering (2 lesuren) van het kernteam. Dit team zorgt voor de opvolging van de prioriteiten (zie ook 5.1.1).

De prioriteiten worden altijd opgestart vanuit een sterkte – zwakte – analyse.

Zo werden er de laatste jaren enkele vakken uitgebreid aangepakt (cfr. 2.2.1.4 + 2.2.4.2) :

  • Traject “Muzische vorming” 2013 – 2016 (materialen werden opgevolgd tot 2018) o.l.v. de pedagogische begeleiding; Kristof Dupont.
  • Traject “Nederlands” 2015 – 2018; met regelmatige ondersteuning van de pedagogische begeleiding (Johan De Bleser / Antonio Cristiano).
  • Sinds 2017 – 2018 startten we reeds met de implementatie van het nieuwe leerplan, ZILL.

Voorts worden er in het kernteam ook andere schoolse zaken besproken, bijvoorbeeld: het jaarthema / zorg / …

Vanwege de komst van ZILL die ons volgend jaar druk zal bezighouden, hopen we de borging van beide zaken (muzische en taal)  in orde te krijgen tijdens dit schooljaar.

Bijlage: successen en realisaties 2021 – 2022

Bijlage: logboek 2021 – 2022

Bijlage: logboek 2022 – 2023

Bijlage: successen en realisaties 2022 – 2023

Bijlage: logboek 2023 – 2024

Bijlage: successen en realisaties 2023 – 2024

 


Vanaf 2019 – 2020 wordt het logboek aangepast in Office 365 waardoor iedereen transparant kan volgen wat er gebeurt in het kernteam.



5.4 Samenwerking met ouders en anderen

5.4.1 Organen scholengemeenschap

CASS-vergadering (comité afvaardiging schoolbesturen): de afgevaardigden van de verschillende inrichtende machten uit onze scholengemeenschap komen regelmatig samen met de directies om de nodige afspraken te maken en te zorgen voor een goede informatiedoorstroming.

 

Op niveau van de scholengemeenschap is ook een reaffectatiecommissie opgericht die alle wettelijke verplichtingen m.b.t. reaffectatie van personeelsleden opvolgt.

 

5.4.2 Externe informatiedoorstroming

Dit gebeurt via:

  • Aantekeningen in agenda enz
  • Het weekjournaal in de kleuterklassen
  • de maandelijkse kalender
  • de website van de school
  • de wekelijkse postdag : vrijdag (brieven, schoolrekeningen, abonnementen,...)
  • maandelijks artikel in  ’t Opwijks Leven

NIEUW 2016 - 2017

  • Facebook
  • 2 – maandelijkse nieuwsbrief

Vanwege de nieuwe privacywetgeving stelden we als school een “privacyverklaring” op. (zie bijlage)

Ondertussen werd er ook een ‘toestemmingsformulier’ ingevuld door de ouders. (zie bijlage)

We maakten een overzicht van de kinderen die niet mogen weergegeven worden met foto’s! (zie bijlage)

 

5.4.3 Oudercontacten

5.4.3.1 Kleuterschool:

  • In september worden de ouders van de kleuters uitgenodigd op een klasvergadering waarop de nodige informatie wordt doorgegeven  rond het klasgebeuren.
  • Voor elke instapdatum worden meespeeldagen georganiseerd
  • In de loop van de maand december heeft een tweede (individueel) oudercontact plaats
  • De ouders van de derde kleuterklas worden in de loop van de maand februari uitgenodigd om de toeters te bespreken
  • Maart: opendeurdag in de kleuterschool
  • Eind schooljaar voor de ouders die dit wensen
  • Daarnaast zijn er heel wat informele gesprekken bij het afhalen van de kleuters

 

5.4.3.2 Lagere school

  • Tijdens de laatste week van augustus wordt een klassikaal oudercontact georganiseerd waarbij de ouders geïnformeerd worden over de al of niet specifieke klasgebeurtenissen, verwachtingen naar de kinderen toe, klasregels, …. 
  • aarlijks vinden enkele individuele oudercontacten plaats, aansluitend op het rapport: bij rapport 1 (oktober), rapport 3 (tussen krokus en de paasvakantie) en aan het einde van het schooljaar.
  • Individuele gesprekken met de leerkrachten zijn steeds mogelijk

 

 5.4.3.3. Hulpcheques

In de maand augustus organiseren we een eerste oudercontact.

Dit is een klassikaal oudercontact waarbij er eerst een algemeen deel is met alle ouders samen.

Hier gaat het over de accenten die bij het nieuwe schooljaar belangrijk zijn om te melden.

Ook nieuwe wetgeving(en) en uitleg over schoolse activiteiten in het schooljaar komen aan bod.

Dan gaan de ouders naar de (nieuwe) klas van hun kind alwaar uitleg gegeven wordt over de klaswerking e.d.

De ouders vullen dan jaarlijks, vrijblijvend, een hulpcheque in.

Op deze hulpcheques staat wanneer en voor wat ze altijd paraat staan om op school met iets te komen helpen e.d.

 

 

5.5 Samenwerking met onderwijsondersteuners

5.5.1 CLB

  • Het CLB, centrum voor leerlingenbegeleiding, is een dienst die aan leerlingen, ouders, leerkrachten en schooldirecties informatie, hulp en begeleiding aanbiedt.
  • Het CLB team voor onze school is samengesteld uit: een sociaal verpleegkundige, een arts, een psycholoog, een psychologisch assistente en een maatschappelijk werker.
  • Tussen de school en het CLB bestaat een samenwerkingsovereenkomst met 4 bijzondere bepalingen.(zie bijlage 5.5.1.a)
  • Deze omschrijven:

- Wie is wie-bereikbaarheid-informatieuitwisseling-samenwerkingsverbonden.

- Afspraken op schoolniveau

- Afspraken op groepsniveau

- Evaluatie van de werking

 

5.5.2 Pedagogische begeleiding

De pedagogische begeleider vanuit de Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst (DPB) voor onze school is Kristof Dupondt.

 

5.6 Verdeling van onderwijs- en begeleidingstaken

5.6.1 Vervangingen

  • Bij afwezigheid van een leerkracht of een medewerker bekijken we samen hoe  de leerlingen het best kunnen opgevangen worden
  • Leerkrachten met een kindvrij lesuur kunnen ingezet worden om de afwezige leerkracht te vervangen.
  • Indien de afwezige leerkracht niet kan worden vervangen, wordt er gezocht naar een alternatieve oplossing (verdeling van de kinderen over verscheidene klassen, samenzetten van een leerjaar, inschakeling directie,…).

 

Sinds het schooljaar 2018 – 2019 kunnen gebruik maken van Kim Van Hoeck. Zij neemt binnen het “lerarenplatform” de taak op zich om vervangingen te doen.

Kim wordt in 2019 – 2020 vervangen door Lieselotte De Bie.

Lieselotte wordt in 2020 – 2021 vervangen door Sarah Van Hemelrijck (KS) en Nina Van den Broeck (LS).

De procedure om dit organisatorisch rond te krijgen, staat beschreven in volgende bijlage: “EHBA 22-23” (Eerste Hulp Bij Afwezigheden).

  

5.6.2 Toezicht

5.6.2.1. Toezicht tijdens de speeltijden

  • De speeltijd is voor de kinderen het moment om zich uit te leven. Na enkele uren concentratie reageren zij zich af op de speelplaats .   Dat spelen verloopt niet altijd even rustig.
  • We maakten samen met de kinderraad een aantal afspraken over balspelen op de speelplaats
  • We opteren ervoor om aparte speeltijden voor de kleuters en de lagere school te organiseren; op deze manier hebben de leerlingen van de lagere school voldoende ruimte om balspelen te kunnen spelen en worden de kleuters niet omver gelopen in het spel van de lagere schoolkinderen.
  • Er wordt jaarlijks een bewakingsregeling opgesteld gebaseerd op het aantal lestijden dat iedere leerkracht is tewerkgesteld..Iedereen krijgt hiervan een kopie.
  • Indien de leerkracht om één of andere reden zijn/haar bewakingsopdracht niet kan vervullen, zorgt hij/zij zelf voor vervanging (omwisseling).
  • Indien een leerkracht door ziekte of langere afwezigheid zijn bewaking niet kan vervullen, treedt een beurtrol ter vervanging in werking.
  • Alleen als er een beduidend aantal leerlingen afwezig zijn kunnen kleuters en leerlingen samen spelen
  • Het toezicht moet steeds actief en in de onmiddellijke nabijheid van de leerlingen (tussen hen) worden uitgevoerd. Er mogen geen gevaarlijke voorwerpen op de speelplaats aanwezig zijn en gevaarlijke spelletjes worden onmiddellijk door de leerkracht verboden. Concrete afspraken zijn te vinden in de informatiebrochure.

 

5.6.2.3 Toezicht tijdens de lesuren –op de speelplaats

  • De leerlingen moeten voortdurend onder toezicht staan. Het komt er voor de leerkrachten dus op aan de toezichtstaak zo goed mogelijk (als ‘goede huisvader’) uit te voeren.
  • Ook bij de aanvang of het einde van de lessen vergezelt de leerkracht zijn klasgroep tot op de speelplaats en wacht er tot het vertreksignaal is gegeven
  • Om de speelplaats te ‘ontlasten’ hebben we tijdens de middagspeeltijden extra activiteiten ingevoerd. (12u45 – 13u15). De kinderen kiezen zelf of ze er aan deelnemen of niet. Er hangt een bord omhoog met de activiteit en de groep die op dat moment mee kan.
  • De muzikale speeltijden worden georganiseerd op maandag en vrijdag. De toezichthoudende leerkracht kijkt er op toe dat dit veilig en met respect voor het materiaal gebeurt.

 

 

5.7.  Veiligheid en gezondheid

5.7.1 Gezondheidsmaatregelen

Bijlage: gezondheidsbeleid

Zie ook verslag WG ‘gezondheid en EHBO’(zie ook 5.7.3)

Voeding:

·         Op woensdag is er altijd ‘fruitdag’.

·         Snoep is verboden op school.

Beweging:

·         Los van de lessen bewegingsopvoeding en zwemmen, wordt er gestreefd om regelmatig te bewegen in de klas. Daarvoor hadden we een uiteenzetting van SVS met een vorming omtrent ‘bewegingstussendoortjes’ gevolgd.

 

Zie bijlage: “SVS Bewegingstussendoortjes

 

5.7.2 Preventiebeleid

Het schoolbestuur, de directeur en het personeelsteam hebben in de beleidsverklaring zich geëngageerd om een actief welzijnsbeleid te willen voeren conform de wettelijke bepalingen en geïnspireerd op ons schooleigen opvoedingsproject en schooleigen werksituatie.

Daartoe werd er binnen de scholengemeenschap een interne preventieadviseur aangesteld in de persoon van Gert Leus. Deze is verantwoordelijk voor gehele scholengemeenschap HOPSASA. Samen met de directie, de externe preventiedienst, de vertegenwoordiger van het personeel, de vertegenwoordiger(s) van de interne bedrijfsgeneeskundige dienst en eventuele externen voeren zijn een gestructureerd overleg.

Binnen de school is een interne preventieadviseur aangesteld die, rekening houdend met de wettelijke bepalingen, de nodige vorming en opleiding gevolgd heeft.

In overleg tussen de externe preventieadviseur, de interne preventieadviseur en de directie van de school proberen we vorm te geven aan een actief welzijnsbeleid op school en dit in nauwe samenwerking met heel het team.

We geven concreet vorm aan het welzijnsbeleid op school door via gestructureerd overleg met alle betrokkenen te komen tot een globaal preventieplan en jaaractieplannen die op een systematische wijze gerealiseerd worden.

Maandelijks is er een overleg tussen de preventieadviseur en de CODI. Bij aanwezigheid op de school is er overleg tussen de preventieadviseur en de directeur.

Het doorstromen van informatie, het ondersteunen van mekaars werking, het kiezen van gemeenschappelijke aandachts- en werkpunten, … zijn aspecten die op deze wijze gestructureerd aan bod kunnen komen.

Sinds december 2021 maken wij als scholengemeenschap gebruik van het KMS Agora. De beheerssoftware voor preventieadviseurs in het onderwijs.


5.7.3 EHBO

Voor onze school fungeert Stefanie Vandevoorde als ‘nijverheidshelper’ die elk jaar een update krijgt van haar cursus ‘hulpverlener’. Zij is fulltime aanwezig en onze officieel opgeleide medisch verantwoordelijke.

Anderzijds verzorgen alle leerkrachten de kinderen. De directie en het secretariaat zorgen voor de aanvulling van de medische materialen.

Wanneer je een kind verzorgt vul je het verzorgingsschriftje aan.

Er draait ook een spoedgevallendienst op onze school met de kinderen van het zesde leerjaar die hiervoor een opleiding krijgen.

Dit is de initiatie, “Ai, ai, amai” van het Jeugd Rode Kruis en wordt begeleid door Frans De Smedt van het Rode Kruis van Opwijk.

 

5.7.4 Verzekering bij schoolongevallen

Schoolverzekering:  Interdiocesaan Centrum - Guimardstraat 1. - 1040 Brussel

Alle kinderen zijn gratis verzekerd voor ongevallen die hen overkomen:

  • op weg van huis naar school
  • op weg van school naar huis
  • gedurende de tijd dat zij in de school verblijven
  • tijdens de wandelingen , schoolreizen, sportactiviteiten, zwemmen, sportklassen, enz.

 

De schoolverzekering dekt:

  • Geneeskundige-en heelkundige kosten
  • tandprothesen
  • kosten voor vervoer van het slachtoffer op de dag van het ongeval
  • kosten van opname in het ziekenhuis
  • begrafeniskosten

 

Invullen van de ongevalsverklaring:

  • op bladzijde 1 worden de gegevens betreffende het slachtoffer door de klastitularis VOLLEDIG ingevuld.
  • inlichtingen betreffende het ongeval worden door de leerkracht die de verantwoordelijkheid had op het ogenblik van het ongeval, ingevuld.
  • De ongevalsverklaring moet ook door de behandelende geneesheer (bladzijde 3) en door de ouders  (deel van bladzijde 4) worden ingevuld.
  • De klastitularis kijkt de ongevalsverklaring na  en bezorgt ze pas aan de directie als ze volledig en correct is ingevuld.

 

5.8 Zorg voor materiële uitrusting

5.8.1 Onderhoud van lokalen

  • Afspraken met kinderen rond netheid binnen de school (beurtrol: orde op de speelplaats)
  • Afspraken rond het sorteren van afval.
  • Afspraken rond gemeenschappelijke lokalen. (ook voor duo-leerkrachten)
  • Afspraken rond het netjes houden van de klaslokalen en het leerkrachtenlokaal

 

5.8.2 Gebruik van infrastructuur en media

Er werd een nieuw huishoudelijk reglement opgesteld voor multimedia dat men terugvindt in de “brochure media”. (zie 2.2.2.2)



5.8.3 Bestelling schoolmateriaal

Afspraken rond materiaal en bestellingen:

  • Alle leerkrachten beschikken over een blanco bestellijst en dienen deze in voor 1 april
  • Kleinere bestellingen zijn  mogelijk in de loop van het schooljaar maar worden zoveel mogelijk vermeden
  • Alle bestellingen verlopen via de directie.
  • Leerkrachten hamsteren geen materiaal, maar bestellen a.h.v. een jaarplanning van hun vakken.